Kevät on saapunut!

Poutainen pääsiäisviikonloppu houkutteli luonnon heräämään sekä retkeilijät liikkeelle 8.–9.4. vietetyn Kevätseuranta-viikonlopun aikana. Havaintoja kertyi runsaasti etenkin nokkosperhosista, kekomuurahaisista ja pajun kukinnoista. Muuttolinnut ovat myös alkaneet tehdä paluuta Suomeen lumisten kevätviikkojen jälkeen, ja Kevätseurantaan ilmoitettiin havaintoja esimerkiksi västäräkeistä, kottaraisista ja kurjista.

Luontoliiton Kevätseurantaan ilmoitettiin pääsiäisviikonloppuna yli 900 havaintoa kampanjassa seurattavista kevätlajeista. Tähän mennessä pohjoisimmat Kevätseurannan havainnot on tehty Rovaniemellä, eli kevät alkaa saapua myös Pohjois-Suomeen. Vaikka lumisia maisemia löytyy vielä suuresta osasta maata, lämpimiä päiviä on yhä enemmän. Lämpimät kevätpäivät saavat etenkin talvehtivat hyönteiset heräämään, ja Kevätseurantaan ilmoitettiinkin viikonlopun aikana eniten havaintoja nokkosperhosista ja sitruunaperhosista. Pajun kukinnot ilahduttavat virpojien lisäksi myös näitä hyönteisiä, jotka etsivät nyt kevään ensimmäisiä aterioitaan lähiluonnosta. Myös sinivuokot ja leskenlehdet ovat alkaneet kukkia, joten katse kannattaa suunnata nyt erityisesti lämpimille metsäaukioille ja teiden varsille.

Ensimmäiset sinivuokot kukkivat Etelä- ja Varsinais-Suomessa

Huhtikuun aikana voi tehdä myös havaintoja sinivuokoista, joiden valmiiksi kehittyneet kukkanuput ovat talvehtineet ja kevään edetessä alkavat nousta esille. Ensihavainto sinivuokoista tehtiin tänä vuonna Kaarinassa ja etenkin Varsinais-Suomessa sinivuokkoja on havaintojen perusteella jo runsaasti. Sinivuokko on yleinen etenkin eteläisen Suomen lehtometsissä ja pohjoisin Kevätseurantaan ilmoitettu havainto on tehty Virroilla. Sinivuokko on monelle tuttu kevään merkki, sillä se on leskenlehden ohella yksi ensimmäisistä keväällä kukkivista kasveista.

Kevätseurantaan on myös ilmoitettu ensihavainto peltokortteen itiötähkästä, joita alkaa nousta maasta huhti-toukokuun aikana. Kortteen itiöt lähtevät tuulen mukana liikkeelle vaaleanruskeasta itiötähkästä ja myöhemmin tilalle kasvaa vihreä kevätverso. Lähiluonnosta voi löytää monenlaisia tuttuja tai uusia lajeja, joten kannattaa siis lähteä retkelle lajintunnistuskirjan kanssa.

Kevätseuranta-kampanja toteutetaan yhteistyössä Luonnontieteellisen keskusmuseon kanssa ja havainnot tallennetaan museon tietokantaan. Osallistumalla Kevätseurantaan pääset siis itse innostumaan luonnosta, sekä edistät tärkeää luonnonkartoitustyötä.

Osallistu Kevätseurantaan!

Lataa tästä itsellesi Kevätseurannan havaintovihko

Kirjaa keväthavaintosi Luomuksen nettisivulle

Lisätiedot:

Lotta Ojajärvi, Kevätseurantakoordinaattori, lotta.ojajarvi@luontoliitto.fi, Puh. 044 3381543

Ilona Tuovinen, Luontoliiton ympäristökasvatuspäällikkö, ilona.tuovinen@luontoliitto.fi, Puh. 045 1271226

Merja Forsman, Luontoliiton viestintäpäällikkö, merja.forsman@luontoliito.fi, Puh. 040 8618915

www.kevatseuranta.fi

Instagram @kevatseuranta

Facebook @kevatseuranta

#kevätseuranta

Hae Itämeri-lähettilääksi kesäksi 2024