Tule mukaan toimintaamme

Suomen virtavesien tilanne on huolestuttava, sillä merkittävä osa joista ja puroista on padottu tai perattu maa- ja metsätalouden sekä rakentamisen tarpeisiin. Suomen virtavesissä on kymmeniä tuhansia patorakenteita, kuten vesivoimaloita ja tierumpuja. Patorakenteet estävät vapaan virtauksen, jonka seurauksena lähes kaikki Suomen vaelluskalalajit ovat uhanalaisia. Virtaavia vesiä tarvitsevat elinympäristökseen myös monet muut lajit, kuten simpukat, ravut sekä useat lintu- ja kasvilajit.

Luonto-Liiton Virtavesiryhmä perustettiin vuoden 2021 lopussa, joten ryhmän toiminta on vasta alkamassa. 90-luvulla Luonto-Liitossa toimi Kalaryhmä, joka keskittyi lähinnä vaelluskalakantojen suojeluun. Virtavesiryhmän tavoitteena on pyrkiä toimimaan laajemmin monimuotoisen virtavesiluonnon ja virtaavista vesistä riippuvaisten eläin- ja kasvilajien puolesta. Tätä tavoitetta toteutetaan mm. osallistumalla konkreettisesti virtavesien kunnostus- ja ennallistamistalkoisiin ja herättämällä keskustelua Suomen virtavesien ja niiden lajiston tilanteesta. Ryhmä kannustaa ja pyrkii vaikuttamaan vaellusesteiden poistamiseen ja virtavesiekosysteemien elvyttämiseen.

Muuta suunniteltua toimintaa ovat esimerkiksi virtavesiluonnon kartoitukset, leirit, poliittiseen keskusteluun osallistuminen, yhteistyö muiden virtavesien suojelua edistävien tahojen kanssa sekä yleinen vaikuttaminen aihepiirin ympärillä niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassa.

Jos kiinnostuit Virtavesiryhmän toiminnasta, ota yhteyttä: virtavesiryhma@luontoliitto.fi

Tervetuloa mukaan suojelemaan virtavesiä!

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.