Lastentoiminta

Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri järjestää lapsille ja lapsiperheille suunnattua toimintaa kuten luontokerhoja, retkiä ja leirejä.

Lasten luontokerhoissa muun muassa leikitään ulkona, retkeillään lähiluonnossa sekä askarrellaan – ja samalla opitaan lisää luonnosta. Jokaisella kerhokerralla on mukavaa puuhaa ja luontoelämyksiä samanikäisten kavereiden ja turvallisen ohjaajan kanssa. Kerhot kokoontuvat viikoittain koko kouluvuoden ajan. Osallistumismaksu on tavallisesti noin 30 € lukukaudelta riippuen kerhokertojen määrästä.

Päiväretkiä lapsille ja lapsiperheille lähiluontokohteisiin järjestämme etenkin kevät- ja kesäkaudella. Kevään retket perustuvat Luonto-Liiton Kevätseuranta-kampanjaan, ja niiden ohjelmassa on muun muassa kevään merkkien havainnoimista sekä tietenkin evästauko. Retket ovat tavallisesti osallistumismaksuttomia ja avoimia kaikille Luonto-Liiton jäsenyyteen katsomatta.

Luontoa havainnoidaan leikin lomassa myös erilaisten perhe- ja lastentapahtumien yhteydessä. Rastiratapohjaiset ulkoilutapahtumat kutsuvat perheen pienimpiä huoltajineen mukaan luontoseikkailuihin. Seikkailupäivän ohjelmassa voi olla esimerkiksi askartelua luonnonmateriaaleista, aarteenetsintää, vauhdikkaita pihaleikkejä, rauhallista luonnon ihmeiden tarkkailua tai erilaisia aistiharjoituksia.

Kesä on luontoleirien sesonkiaikaa, mutta joskus leirejä pidetään myös muina koulujen loma-aikoina. Lastenleireillä leikitään ja peuhataan luonnossa, pidetään hauskaa ja opitaan uutta ohjaajien ja leirikavereiden kanssa. Useimmiten lastenleirit kestävät yhden arkiviikon. Leireillä työskentelevät johtajat ja ohjaajat ovat saaneet Luonto-Liitolta koulutuksen työhönsä. Tavallisesti leirimaksu asettuu 100-200 euron haarukkaan.

Haluaisitko lähteä mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan lapsille tai lapsiperheille suunnattua toimintaa? Olet tervetullut riveihimme! Ota meihin yhteyttä ja kerro itsestäsi, niin tavataan ja suunnitellaan yhdessä lisää.

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.