Ryhmät

Savo-Karjalan piirillä on monenlaista ympäristötoimintaa. Toimintaa järjestetään sekä yksin että yhdessä muiden järjestöjen kanssa.

Saka on hyvin aktiivinen ympäristöpoliittinen vaikuttaja, etenkin paikallisessa kaavoituspolitiikassa. Lobbaamme, järjestämme ympäristöaiheisia seminaareja, annamme lausuntoja ja kirjoitamme mielipiteitä mm. Joensuun kaavoituksesta.

Piiri osallistuu valtakunnallisiin kampanjoihin kuten Älä osta mitään -päivään ja Luonto-Liiton teemavuosikampanjoihin. Saka on mukana Kohtuusliikkeen toiminnassa sekä Pohjois-Karjalan uraanikaivosten vastaisessa kansalaisliikkeessä.

Toiminnasta tulee ajankohtaista tietoa Sakan Instagramiin, sekä SaKan Facebook-ryhmään. Halutessaan voi myös pyytää liittymistä Sakan aktiivien ryhmächatteihin.

Lisätietoja toiminnasta: saka[at]luontoliitto.fi

Tervetuloa mukaan!

Metsäryhmä:

Keväällä 2018 perustettu Sakan metsäryhmä järjestää kartoitusretkiä ja GIS-koulutuksia, kampanjoi kestävän metsienkäytön puolesta, pitää metsäaiheisia seminaareja sekä matkaa eri puolille Suomea kartoittamaan ja suojelemaan luonnonmetsiä. Sakan metsäryhmä laatii raportteja ja suojeluesityksiä metsäkartoituksien perusteella.

Sakan metsäryhmä on toistaiseksi ollut osallisena kahdessa suuressa suojelupäätöksessä. Vuonna 2018 Juuan Haukisuolle perustettiin 244 hehtaarin laajuinen suojelualue. Haukisuot olivat Sakan metsäryhmän aivan ensimmäisten maastokartoitusten kohde toukokuussa 2018, jolloin havaittiin siellä hakanneen Tornatorin rikkoneen hakkuissa sekä FSC-standardin kriteereitä että vesilakia. Raporttimme seurauksena Tornator keskeytti hakkuut tällä soidensuojelun täydennysohjelmaan kuuluneella alueella ja aloitti neuvottelut suojelun toteuttamisesta.

Toinen suuri suojeluvoitto Sakan metsäryhmälle on ollut Sotkamon Losonvaaralle vuonna 2019 perustettu 190 hehtaarin laajuinen suojelualue. Kartoituksemme ovat myös mm. keskeyttäneet Metsähallituksen hakkuut historiallisella Vienan reitillä Suomussalmella vuonna 2018.

Ilmastoryhmä:

Sakan ilmastotoiminta alkoi syksyllä 2018 osana Luonto-Liiton kansallista Ilmastoryhmää. Sakan ilmastotoiminta tapahtuu yhteistyössä Joensuussa toimivien muiden ilmastotoimijoiden kanssa.

Ilmastotoiminnan tarkoituksena on levittää tietoisuutta ilmastonmuutoksesta ja kannustaa ihmisiä toimimaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Lisäksi pyrimme vaikuttamaan ilmastopolitiikkaan paikallisella ja kansallisella tasolla. Ilmastotoiminta Joensuulla on oma Facebook-ryhmä sekä Instagram-tili (@ilmastotoiminta_joensuu).

Ilmastoryhmä osallistuu ilmastolakkoihin ja muihin mielenosoituksiin, kampanjoi, ja järjestää mm. ilmastotunteita käsitteleviä työpajoja ja iltamia.

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.