Toimintamuodot

Tarjoamme monipuolista luonnonharrastus- ja ympäristökasvatustoimintaa sekä mahdollisuuksia ympäristön puolesta vaikuttamiseen. Kannustamme luontoa kunnioittavaan ja ympäristöystävälliseen elämäntapaan sekä iloitsemaan luonnon tarjoamista mahdollisuuksista. Järjestämme luontoleirejä ja -kerhoja, kursseja, retkiä sekä tapahtumia ympäri vuoden. Lisäksi toimintaryhmissämme pääsee retkeilemään ja edistämään suurpetojen ja ilmaston suojelua. Seuraa tiedotustamme täällä nettisivuillamme, sähköpostilistalla sekä sosiaalisen median tileillämme.

Lapset kävelevät niityllä

Leirit

Suuntaa lomalla leirille nauttimaan luonnosta ja iloisesta leiritunnelmasta! Tarjoamme leirejä lapsille, nuorille, nuorille aikuisille ja koko perheelle. Leirien ohjelmasta vastaavat koulutetut ohjaajat, joiden opastuksella tutkitaan luontoa ja opitaan siitä, taiteillaan, leikitään, opetellaan retkeilytaitoja ja keskustellaan ympäristöaiheista. Leirejä järjestetään sekä päiväleireinä että yön yli, ja niiden kestot vaihtelevat viikonlopusta viiteen päivään. Eniten leirejä järjestetään kesäisin, mutta myös hiihto- ja syyslomilla.
Lapsi katsoo luupin läpi

Kerhot

Hyppää luontokerhoon seikkailemaan, tiirailemaan, taiteilemaan ja tonkimaan! Luontokerhossa tutkitaan luontoa tutussa ryhmässä koulutettujen ohjaajien johdolla. Kerhoihin ovat tervetulleita kaikki luonnosta kiinnostuneet lapset, eikä kerhoon tullessa tarvitse tietää mitään erityistä, vaan asioista otetaan yhdessä selvää. Kaikki kerhot ovat maksuttomia etkä tarvitse mukaasi muuta kuin iloisen mielen ja ulkokerroille sopivan säänmukaisen varustuksen.

Retkeilijät istuvat evästauolla

Retket

Lähde retkelle tutustumaan kiinnostaviin luontokohteisiin ja nauttimaan tietysti hyvistä eväistä! Perheille järjestetään perhekerhossa päiväretkiä lähiluontoon sekä bussiretkiä hieman kauempana oleviin kohteisiin. Muita retkiämme ovat erilaiset teemaretket, kuten villiyrtti- ja sieniretket sekä kevätseurantaretket. Lisäksi Ekokipinä-hankkeessa järjestetään nuorten retkiä, ja retkeilystä kiinnostuneiden nuorten aikuisten kannattaa tutustua Retkiryhmän toimintaan. Voit myös ehdottaa itse toivomaasi retkeä!

Ihmisiä keräämässä villiyrttejä

Kurssit

Tule oppimaan uutta tai jakamaan omaa osaamistasi! Osallistu vuosittain järjestettävälle leirin- ja kerhonohjaajakurssille, ja voit hakea sen jälkeen ohjaustehtäviin. Kursseja järjestetään mahdollisuuksien mukaan myös mm. vaellus-, villiyrtti- ja ympäristökasvatusteemoilla. Kurssit tarvitsevat toteutuakseen osaavia ohjaajia, joten jos sinulla olisi sopivia taitoja jaettavaksi, laita rohkeasti viestiä!

Ekokipinä

Ekokipinä-hankkeessa tuetaan ja kannustetaan 13-19-vuotiaiden nuorten omaehtoista ympäristötoimintaa: Onko sinulla jokin idea, johon kaipaat tukea tai kaveria? Haluatko tulla keksimään ja tekemään erilaisia tempauksia ympäristön hyväksi yhdessä?

Tule mukaan Ekokipinän toimintaan!

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.