Turvallisemman tilan periaatteet

Noudatamme turvallisemman tilan periaatteita kaikessa toiminnassamme.

Luonto-Liiton turvallisemman tilan periaatteet

• Ole avoin muita kohtaan ja tiedosta ennakkoasenteesi.  Kohtaa uudet aiheet ja henkilöt ennakkoluulottomasti, ota uudet tilanteet mahdollisuutena oppia uutta ja kehittyä. Pyri tiedostamaan ja tunnistamaan asenteesi, ja kuinka ne vaikuttavat siihen, miten kohtelet muita.

• Kunnioita kaikkia, mukaan lukien itseäsi.  Kunnioita jokaisen rajoja, sekä psyykkisiä että fyysisiä. Kysyminen on ainoa tapa saada tietää toisen ihmisen rajat. Muista, että ihmisten taustat, kokemukset ja näkökulmat ovat erilaisia. Kiinnitä huomioita sanavalintoihisi ja huumorin käyttöön. Älä kosketa ketään ilman lupaa, äläkä kommentoi muiden tai omaa kehoa epäkunnioittavasti. Ein sanominen tarkoittaa eitä. Lopeta tai muuta käytöstäsi, jos toinen sitä pyytää.

• Vältä tekemästä oletuksia kanssaihmisistä.  Ihmiset tekevät tiedostamattaan oletuksia. Muista, että oletus ei ole tietoa ja vältä siten niiden tekemistä. Sen sijaan anna jokaisen määritellä itse itsensä. Älä tee oletuksia esimerkiksi toisten sukupuolesta, kokemuksista, kyvykkyydestä, taustasta, terveydentilasta, jaksamisesta tai elämäntilanteesta. Anna jokaisen päättää, mitä haluaa itsestään kertoa.

• Tunnista oma valta-asemasi ja etuoikeutesi. Pyri toimimaan niin, että otat asemasi huomioon käytöksessäsi. Etuoikeutesi voivat liittyä esim. ihonväriin, kieleen, kansalaisuuteen, sukupuoleen, ikään, toimintakykyyn, vammattomuuteen tai sosioekonomiseen taustaan. Tiedosta, että myös tieto on valtaa ja pyri avoimeen ja läpinäkyvään tiedon jakamiseen.

• Puutu tilanteisiin, jossa turvallisempi tila ei toteudu.  Olemme kaikki kollektiivisesti vastuussa turvallisemman tilan luomisesta. Jos huomaat häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, puutu asiaan. Jos tarvitset apua ja tukea tilanteeseen puuttumiseen, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä tilaisuuden järjestäjiin tai Luonto-Liiton turvallisemman tilan yhteyshenkilöön. Voit myös täyttää verkossa anonyymin lomakkeen (tulossa).

• Kannusta ja anna kaikille tasapuolisesti tilaa. Muista kiittää. Kuuntele, kannusta ja anna kaikille tilaa. Yritä käyttää kieltä, jota kaikki ymmärtävät ja selitä, jos joku ei ymmärrä. Pyri mahdollistamaan kaikkien osallistuminen tekemiseen ja keskusteluun, myös hiljaisempien. Vaalitaan yhdessä kiittämisen kulttuuria ja juhlitaan onnistumisia.

• Tee parhaasi, se riittää.  Kaikki mokaavat joskus – tärkeintä on tehdä parhaansa ja olla halukas kantamaan vastuuta, tiedostamaan ja korjaamaan toimintaansa. On sallittua olla väärässä ja tärkeää kysyä, jos ei ymmärrä. Tuetaan toisiamme ja petrataan yhdessä.

Luonto-Liiton turvallisemman tilan yhteyshenkilö on Sami Säynevirta sami.saynevirta@luontoliitto.fi.

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu:
    lasten ja nuorten metsätoimintaan tammi – maaliskuussa
    lasten ja nuorten ilmastotoimintaan huhti – kesäkuussa
    lasten ja nuorten itämeritoimintaan heinä – syyskuussa
    lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan loka – joulukuussa
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.