Tietoa kerhotoiminnasta

Luontokerhoverkosto tarjoaa monipuolista tietoa ja tukea luontokerhotoimintaan. Sivulle on koottu syventävää tietoa kerhotoiminnasta, verkostosta sekä verkoston jäseneduista.

Luontokerhoverkoston jäsenenä saat:

• maksutta lasten luontolehti Siepon tai Nuorten luonto -lehden
  • luontokerhoverkoston infokirjeet sähköpostitse
    • kutsut verkostolle suunnattuihin koulutuksiin ja tapahtumiin
  • ajankohtaisia toimintaideoita ja vinkkejä hyödyllisistä materiaaleista, koulutuksista ja tapahtumista
  • Kevätseuranta -kampanjan materiaalit maksutta

Luontokerhosta on moneksi!

Luontokerhoverkostoon voivat liittyä monenlaiset kerhot:

• Oman perheen luontokerho – laatuaikaa ja kivaa yhteistä tekemistä!
    • Perheiden keskenään toteuttama luontokerho – perheet voivat suunnitella toimintaa yhdessä. Yhdellä perheellä voi olla aina vuorollaan vetovastuu ohjelmasta.
    • Vapaamuotoinen luontokerho oman pihapiirin ja asuinalueen lapsille.
    • Eri toimijoiden vapaa-ajan harrastusryhmät – Luonto-Liiton omat luontokerhot, seurakunnan kerhot tai partioryhmät.
    • Päiväkodin, hoitopaikan, eskarin, koululuokan tai iltapäivätoimintaryhmän luontokerhot.
    • Erilaiset ja eripituiset teemakerhot – Kevätseurantaan, lintujen tarkkailuun tai retkeilyyn painottuvat harrastusryhmät.

Muutos lähtee pienestä

Kerhon aloittamiseen ei tarvita erityisiä taitoja – kuka vain voi ryhtyä kerhonohjaajaksi! Kerhon voi aloittaa esimerkiksi kutsumalla lähialueen perheitä tai lapsia mukaan luontoretkelle. Jos tällaisia retkiä järjestetään vaikkapa kerran kahdessa kuussa, on luontokerho syntynyt!

Kerhon osallistujat voivat olla samoja kerrasta toiseen tai vaihtua vaikka joka kerta. Ohjaajan vastuulla on varata säännöllisesti aikaa kalenteriin kerhotoiminnalle sekä huolehtia retken turvallisuudesta. Ohjaajan tärkein työväline on tutkiva ja ihmettelevä mieli. Luonto itsessään elvyttää, opettaa ja kutsuu tutkimaan.

Kerhonohjaajille tarjotaan pienimuotoista koulutusta luontokerhoverkostossa. Pienetkin kerhot kannattaa ilmoittaa mukaan kerhoverkostoon, jotta kerho saisi käyttöönsä kaikki verkoston tukipalvelut.

Mitä tehdä luontokerhossa?

Luontokerhossa voi retkeillä lähiluonnossa, leikkiä ulkona, seurata eri vuodenaikoja, tutkia muurahaisen liikkeitä tai vaikka ihmetellä oravan metsään jättämiä jälkiä. Säännöllisesti kokoontuvan luontokerhon jäsenet oppivat huomaamaan, miltä lähimetsä näyttää eri vuodenaikoina.

Lähimetsä piiloineen, kiipeilypuineen ja kivineen tarjoaa leikkipaikan, jossa kaikki ei ole aikuisen valmiiksi suunnittelemaa. Lapsen vapaalle toiminnalle, leikille ja mielikuvitukselle on luonnossa enemmän tilaa kuin rakennetussa ympäristössä. Myös aivan läheltä voi löytyä hienoja luontohavaintoja.

Ulkoa löytyy jännää tutkittavaa säällä kuin säällä, mutta kerhohetkiä voi järjestää myös sisätiloissa. Ohjelmassa voi silloin olla vaikkapa kierrätysaskartelua tai lasten luontolehti Siepon tehtävien ratkomista ja luontosatuihin uppoutumista. Kirjoja tai internetiä yhdessä tutkimalla saadaan vastauksia luontoretkellä herääviin kysymyksiin.

Haluatko oppia lisää luontokerhoista tai luontokerhon perustamisesta?

Luonto-Liitto pyrkii järjestämään vuosittain koulutuksia kerho-ohjaajille. Koulutuksia järjestetään paikallisesti yhteistyössä piirien kanssa sekä valtakunnallisesti etäkoulutuksina. Tarkista seuraavat koulutukset tapahtumakalenterista

Luonto-Liiton kerhotoimintaa järjestetään alueellisesti ympäri Suomea. Mikäli haluat tietää lisää luontokerhotoiminnasta omalla paikkakunnallasi tai haluaisit perustaa luontokerhon esimerkiksi koulun iltapäivätoiminnan yhteyteen, ota yhteyttä Luonto-Liiton ympäristökasvatuspäällikköön

Tutustu myös Luonto-Liiton materiaalipankkiin, josta löydät esimerkiksi kerhokummin oppaan sekä Luonto-Liiton kerhokansion.

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.