Tietoa kouluvierailuista

Miten kouluvierailu tilataan?

Opettaja tilaa kouluvierailun Luonto-Liiton sivuilta. Välitämme saapuneet tilaukset kouluvierailijoille, ja sopivan vierailijan löydyttyä vierailija ottaa yhteyttä opettajaan sopiakseen käytännön asioista. Paras yhteydenpitoväline vierailijan ja opettajan välillä on sähköposti, jolloin vierailusta sovitut asiat jäävät molemmille kirjattuna muistiin.

Useimmat kouluvierailut voidaan toteuttaa sekä lähi- että etävierailuna. Osa vierailuista voidaan toteuttaa myös ulkovierailuna koulun lähialueella. Tutustu tarkemmin kouluvierailuiden aihepiireihin sekä toteuttamistapoihin täällä.

Yksi opettaja voi tilata vierailijan useammalle saman koulun luokalle sovittuaan asiasta ensin kollegoidensa kanssa. Tällöin on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, että myös muut vierailijan vastaanottavat opettajat ovat tietoisia vierailun käytänteistä, kestosta ja sisällöstä, mahdollisista tauoista ja muista asioista, joista on sovittu suoraan vierailijan kanssa. Yhteysopettajan vastuulla on välittää nämä tiedot kaikille niille opettajille, joiden tunnilla lähettiläs vierailee.

Kouluvierailujen kysyntä on suurta ja vierailijoita on rajallinen määrä eri kapungeissa, joten joskus tilattua kouluvierailua ei valitettavsti ole mahdollisuutta toteuttaa. Teemme kuitenkin parhaamme! Kaikki kouluvierailumateriaalit ovat myös vapaasti opettajien ladattavissa ja käytettävissä. Löydät kouluvierailumateriaalit ja tehtävät materiaalipankistamme.

Vierailun kesto

Kouluvierailun kesto on lähtökohtaisesti 90 minuuttia, mutta vierailua voidaan lyhentää tarpeen mukaan. Erityisesti normaalia lyhyempiä lähivierailuja tilatessa on yleensä kaikkien etu, jos samalle päivälle varataan useampi vierailu peräkkäin.

Jos vierailija on koululla koko päivän, tulee hänelle varata vähintään yksi noin puolen tunnin mittainen tauko päivän aikana. Toivottavaa on, että koulu voisi tarjota vierailijalle ruoan, jos vierailija on koululla koko päivän.

Opettajan läsnäolo

On ehdottoman tärkeää, että opettaja on läsnä koko vierailun ajan. Vierailija tulee kutsuvieraaksi opettajan pitämälle tunnille – hän ei korvaa opettajaa oppitunnilla. Vierailijoilla ei usein ole pedagogista taustaa, vaan he tulevat kouluun vierailulle ympäristökansalaisen roolimalleina.

Toivomme, että opettaja osallistuu tarpeen mukaan keskusteluun ja auttaa vierailijaa innostamaan oppilaita. Kokemuksemme mukaan sellaiset vierailut, joissa sekä vierailija että opettaja ovat innostavina esimerkkeinä, onnistuvat parhaiten. Opettaja on vastuussa oppilaista sekä järjestyksenpidosta vierailun ajan.

Oppilasmäärä

Teemme vain luokkakohtaisia vierailuja, joten emme valitettavasti voi toteuttaa esimerkiksi auditoriotilaisuuksia isommille ryhmille. Kouluvierailija voi kuitenkin vierailla useammassa ryhmässä saman päivän aikana. Maksimiryhmäkoko yhdellä vierailulla on noin 25–30 oppilasta. Jos ryhmät ovat kovin pieniä, voidaan kaksi ryhmää yhdistää vierailun ajaksi.

Keskustele kouluvierailusta luokassa

Oppilaille on hyvä kertoa tulevasta kouluvierailusta. Opettajan kannattaa tutustua materiaaleihin jo etukäteen, ja oppilaiden kanssa voidaan miettiä mahdollisia kouluvierailijalle esitettäviä kysymyksiä jo valmiiksi. Myös vierailua edeltäviä oppitunteja voi halutessaan suunnitella pohjustamaan tulevaa kouluvierailua.

Vierailut erityisryhmille

Materiaalimme on laadittu lähtökohtaisesti yleisopetuksen ryhmille. Vierailijoillamme ei joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta ole erityispedagogista taustaa. Mikäli tilaat vierailun erityisryhmälle, korostuu opettajan rooli vierailulla. Vierailijan kanssa on hyvä keskustella ryhmästä ja sen erityistarpeista etukäteen ja suunnitella yhdessä vierailijan kanssa, miten vierailusta rakennetaan antoisa juuri sinun ryhmäsi huomioiden. Kokemuksemme mukaan vierailut erityisryhmille ovat olleet erittäin mieluisia puolin ja toisin, kun ne on valmisteltu hyvin ennakkoon yhdessä opettajan kanssa.

Palaute

Keräämme palautetta kouluvierailuista, jotta voimme kehittää toimintaamme. Sekä risut että ruusut ovat tervetulleita! Toivomme, että vastaat opettajan sähköiseen palautekyselyyn mahdollisimman pian vierailun jälkeen.

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.