Kouluvierailijaksi

Kiinnostaako sinua luonto- ja ympäristöasiat? Haluaisitko tehdä työtä ympäristökasvatuksen parissa, auttaa koululaisia havaitsemaan omia vaikutusmahdollisuuksiaan Itämeren tilaan tai herätellä kansalaistoimintaan vieraslajien osalta? Kouluttaudu Luonto-Liiton kouluvierailijaksi!

Monelle nuorelle aikuiselle kouluvierailijana toimiminen voi olla hyvä väylä hankkia työkokemusta tai mainio lisätienesti esimerkiksi opiskeluiden ohelle.

Vuosittain Luonto-Liiton kouluttamat kouluvierailijat käyvät kouluissa ympäri Suomen keskustelemassa satojen lasten ja nuorten kanssa tärkeistä ympäristökysymyksistä. Luonto-Liiton kouluvierailut ovat saavuttaneet hyvän maineen opettajien keskuudessa, ja vierailuilla on jatkuva kysyntä. Vierailujen onnistumisen takaavat Luonto-Liiton kouluttamat kouluvierailijat!

Kouluvierailijoina toimivat usein nuoret aikuiset ja opiskelijat, jotka ovat kiinnostuneita ympäristöasioista sekä lasten ja nuorten kanssa toimimisesta. Kouluvierailijana toimiminen on hyvä tapa tutustua järjestö- tai ympäristökentällä työskentelyyn sekä tehdä keikkaluontoista työtä esimerkiksi opiskelujen ohella. Kouluvierailijana työtä tehdään itselle sopivina aikoina ja määrinä. Vierailijana toimiminen ei edellytä tutkintoa, vuosien kokemusta tai asiantuntijuutta – kouluvierailija toimii aktiivisen kansalaisen roolissa!

Kouluvierailijoita ohjaa Luonto-Liiton kouluvierailukoordinaattori. Kouluvierailukoordinaattori markkinoi vierailuita, välittää tilauksia vierailijoille ja tukee kouluvierailijoita heidän työssään.

Kouluvierailijaksi?

Luonto-Liiton kouluvierailijana pääset tekemään käytännön ympäristökasvatustyötä kouluissa. Luonto-Liiton kouluvierailijat kiertävät kouluissa tutustuttamassa lapsia ja nuoria suomalaiseen luontoon ja ympäristöaiheisiin kertomalla, yhdessä keskustellen ja erilaisten toiminnallisten harjoitusten avulla.

Kouluvierailijan ei tarvitse olla aiheen asiantuntija, mutta pohjatietoa aiheesta on hyvä olla esimerkiksi oman koulutuksen tai harrastuneisuuden kautta. Kiinnostus ja innostus asiaa kohtaan sekä halu tarjota lapsille ja nuorille uusia näkökulmia ovat tärkeitä kouluvierailijan ominaisuuksia. Kouluvierailijat saavat koulutuksessa käyttöönsä kaikki tarvittavat materiaalit ja oppaat sekä tukea Luonto-Liiton työntekijöiltä.

Palkkio

Pidetyistä vierailuista maksetaan kouluvierailijalle palkkio 20 €/h + 10 € alkava 30 min. Lisäksi matkakulut koululle korvataan.

Työn luonne

Kouluvierailu on keikkatyötä, eikä vierailija sitoudu tiettyyn tuntimäärään. Toivomme kuitenkin koulutuksiin osallistuvien tekevän vähintään viisi vierailua lukukauden aikana. Vierailuja voi tehdä itselleen sopivaan tahtiin omissa lähikouluissa tai etänä.

Kouluvierailijoiden pitämät tunnit tukevat opetussuunnitelmien kestävän kehityksen ja aktiivisen kansalaisuuden aihekokonaisuuksia. Kouluvierailijana edustat Luonto-Liittoa ja sen arvoja.

Koulutukset

Jos olet kiinnostunut tulemaan kouluvierailijaksi, hae mukaan kouluvierailijoiden koulutuksiin! Valitsemme uusia kouluvierailijoita maantieteellisen kattavuuden ja kouluvierailijana toimimista tukevan kokemuksen perusteella. Koulutuksen käyminen antaa pätevyyden toimia Luonto-Liiton kouluvierailijana omatoimisesti. Koulutuksessa kerrotaan Luonto-Liiton toiminnasta sekä perehdytään vierailujen käytäntöihin ja aiheisiin.

Kouluvierailijan tulee käydä kouluvierailijan peruskoulutus sekä vähintään yksi teemakoulutus. Uusien vierailijoiden koulutuksia järjestetään kaksi kertaa vuodessa, usein alkusyksystä ja -keväästä. Koulutuksia pyritään järjestämään vaihtelevasti eri puolilla Suomea sekä etänä, jotta kouluvierailuiden maantieteellinen kattavuus paranee. Katso tapahtumakalenteristamme tulevat kouluvierailukoulutukset.

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.