Kasvattajille

Tämä osio on tarkoitettu opettajille, ohjaajille, vanhemmille ja kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville. Luonto-Liitto tarjoaa monipuolisesti erilaisia koulutuksia, materiaaleja ja vinkkejä ympäristökasvatuksen ja luonnonharrastuksen tueksi. Kaiken keskiössä ovat luontosuhteen kehittyminen sekä omaan lähiluontoon tutustuminen.

lapset keräävät marjoja

Luontokerhoverkosto

Perusta oma luontokerho ja liity Luonto-Liiton kerhoverkostoon. Maksuton luontokerhoverkosto tarjoaa ohjaajille matalan kynnyksen tukea ympäristökasvatukseen, jotta jokainen lapsi saisi nauttia mukavista luontokokemuksista mahdollisimman usein. Toiminnan toteutukseen on lukuisia erilaisia tapoja ja ratkaisuja. Tärkeintä on, että lapset saavat viettää aikaa luonnossa säännöllisesti.

Kouluvierailut

Luonto-Liitto toteuttaa maksuttomia kouluvierailuja peruskouluissa, lukioissa sekä ammatillisissa oppilaitoksissa. Vierailut lisäävät lasten ja nuorten tietämystä ympäristöasioista, haastavat ajattelemaan sekä kannustavat toimimaan luonnon puolesta omassa arjessa. Vierailijoina toimivat Luonto-Liiton kouluttamat nuoret sekä aikuiset, jotka haluavat toimia luonnon puolesta ja vaikuttaa aktiivisen kansalaisen roolimalleina.

lapsi pitää kädessä kasvia

Päivätyökeräys

Luonto-Liitto järjestää lukuvuosittain valtakunnallisen päivätyökeräyksen kouluille. Päivätyökeräykseen osallistuvan koulun oppilaat työskentelevät päivän ajan, ja tuotot ohjataan Luonto-Liiton tekemään luonnonsuojelu- ja ympäristökasvatustyöhön. Palkkioksi koulu saa keräyksen tuotosta osuuden, jolla voidaan rahoittaa esimerkiksi koulun omaa luonnonsuojelutoimintaa. Ilmoita koulusi mukaan päivätyökeräykseen ja tue samalla tärkeää luonnonsuojelu- ja ympäristökasvatustyötä!

Nuori tutkii villiyrttejä kirjasta

Materiaalipankki

Luonto-Liiton materiaalipankkiin on koottu vapaasti käytössä olevat ympäristökasvatuksen digitaaliset materiaalit, kuten oppaat, tehtäväkansiot ja ohjelmaideat. Materiaaleja voidaan hyödyntää esimerkiksi opetuksen tukena tai leiri- ja kerho-ohjelman suunnittelussa. Materiaalit ovat Luonto-Liiton ammattitaitoisten työntekijöiden sekä vapaaehtoisten vuosien kokemuksella tekemiä.

Jäsenlehdet

Lasten oma luontolehti Sieppo sekä nuorille suunnattu Nuorten Luonto tukevat ympäristökasvatustyötä. Lehdet tarjoavat tietoa ja tekemistä ja aktivoivat toimimaan ja vaikuttamaan.

Voit lahjoittaa myös
  • Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja: o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta) o HARMAASUSI (susitoiminta) o HAPPI (ilmastotoiminta) o HONKA (metsätoiminta) o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Syyskuun loppuun saakka soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten ilmastotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden. (LINKKI: LIITTYMÄLLÄ – LIITY-sivulle)
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.
Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.