Tausta & historia

Luonto-Liitto perustettiin vuonna 1943. Nykyisin järjestö keskittyy luontoharrastuksiin, ympäristökasvatukseen ja ympäristöpoliittiseen vaikuttamiseen.

Vuonna 2023 juhlitaan Luonto-Liiton 80-vuotista taivalta.

Arvot & tavoitteet

Luonto-Liitto tarjoaa tietoa, elämyksiä ja toimintaa sekä luo mahdollisuuksia ympäristöpoliittiseen vaikuttamiseen.

Visio: Luonto-Liitto kokoaa kaikki luonnosta ja ympäristövaikuttamisesta kiinnostuneet lapset ja nuoret toimimaan yhdessä. Tavoitteemme on luonnon kanssa tasapainossa elävä ja luontoa kunnioittava yhteiskunta.

Missio: Luonto-Liitto on Suomen lasten ja nuorten ääni ja voima luonnon puolesta.

• Opimme luonnossa.
  • Vaikutamme yhdessä.
  • ”Muutos lähtee pienestä!”

Arvot: Yhdessä olemme:

• myötätuntoisia
  • rohkeita ja pelottomia
  • viisaita
  • sinnikkäitä

Päätöksenteko

Luonto-Liiton toiminta ja päätöksenteko perustuu liittovaltuuston, hallituksen, paikallispiirien ja aluejärjestöjen yhteistyöhön.

Luonto-Liiton hallitus koostuu järjestön vapaaehtoisista, jotka vaikuttavat ympäri maata paikallispiireissä ja toimintaryhmissä. Hallitus kokoontuu vähintään parin kuukauden välein. Sen tehtävänä on suunnitella, valmistella ja valvoa Luonto-Liiton toimintaa ja hoitaa monia juoksevia asioita.

Luonto-Liitolla on kahdeksan piirijärjestöä ja kaksi aluejärjestöä. Henkilöjäseniä on noin 7 500. Jäsen kuuluu siihen paikallispiiriin, jonka alueella hän asuu.

Luonto-Liiton ylin päättävä elin, eli liittokokous valitsee liittovaltuuston kaksivuotiskausiksi. Valtuusto määrittää Luonto-Liiton toiminnan suunnan, ja lisäksi se valitsee liittohallituksen ja sen puheenjohtajan. Hallitustyöskentelyn tueksi voidaan nimetä jaostoja.

TOIMISTO

Mannerheimintie 109, 00280 Helsinki

(09) 6844 420 (arkisin 9–16)

toimisto@luontoliitto.fi

Järjestöpäällikkö

Sami Säynevirta
järjestöpäällikkö
sami.saynevirta@luontoliitto.fi

Jäsenasiat, jäsenlehdet

Hanna Talvitie
järjestöassistentti
hanna.talvitie@luontoliitto.fi

Ympäristökasvatuspäällikkö

Teija Peura
ympäristökasvatuspäällikkö (vanhempainvapaalla)

Ympäristökasvatus- ja luontoharrastustoiminta, Kevätseuranta ja Talviseuranta

Ilona Tuovinen
ympäristökasvatuspäällikön sijainen
ilona.tuovinen@luontoliitto.fi

Vapaaehtoistoiminnan koordinointi, ilmasto- ja Itämeriryhmien vastaava

Ville Laitinen

milla.aalto@luontoliitto.fi

Siepon päätoimittaja
Riitta Nykänen
Siepon päätoimittaja riitta.nykanen@luontoliitto.fiSieppo-lehden sähköposti: sieppo.toimitus@luontoliitto.fi

Laskutusosoitteemme ovat:

1. Verkkolaskut Verkkolaskuosoite: 003702226927

Operaattori: Maventa (003721291126)

Välittäjätunnus pankkiverkosta lähetettäessä: DABAFIHH* *Käyttäkää tätä välittäjätunnusta mikäli käytössänne olevasta verkkolaskutusohjelmasta ei voi lähettää laskuja suoraan Maventan välittäjätunnukselle. Aineistomuoto: Finvoice

2. Laskujen vastaanotto sähköpostitse skannauspalveluun.

Laskut tulee lähettää sähköpostin liitetiedostoina PDF-muodossa osoitteeseen: 02226927@scan.netvisor.fi Huomioithan, että skannauspalvelu tunnistaa vain yhden liitteen sähköpostin yhteydessä. Jos sinulla on useampi dokumentti, voit liittää ne yhdeksi pdf:ksi tai lähettää tarvittaessa useamman sähköpostin.

Evästeet & tietoturvaseloste

Henkilötietojen asianmukainen käsittely on meille tärkeää ja haluamme toimia tietosuojaan liittyvissä asioissa mahdollisimman läpinäkyvästi. Tietosuojaselosteen avulla kerromme rekisteröityjen oikeuksista ja siitä, miten käsittelemme sidosryhmiimme kuuluvien henkilöiden tietoja.

TIETOSUOJASELOSTE

REKISTERINPITÄJÄ

Luonto-Liitto ry

Luonto-Liiton jäsenten tietoja käsittelevät nimetyt, salassapitosopimuksen tehneet käyttäjät. Piirien nimeämät henkilöt voivat käsitellä vain oman piirinsä jäsentietoja.

YHTEYSHENKILÖ

Järjestöassistentti Hanna Talvitie, sähköposti toimisto@luontoliitto.fi

MUUT YHTEYSTIEDOT

Mannerheimintie 109, 00280 Helsinki
09-68 444 20 (ark. klo 10-14)
www.luontoliitto.fi

REKISTERIN NIMI

Luonto-Liiton asiakasrekisteri

HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYN OIKEUDELLISET PERUSTEET

Rekisteri perustuu Luonto-Liiton jäsenten, tukijoiden, lahjoittajien, Nuorten Luonto ja Sieppo -lehden tilaajien, luontokerhoverkoston, kouluvierailijoiden, päivätyökeräyksien ja leirien järjestämiseen, luottamustehtäviin ja toimintaryhmiin osallistuvien, uutiskirje- ja sähköpostilistoilla olevien sekä liiton sekä sen piirien tapahtumiin osallistuvien henkilöiden itsensä antamiin henkilötietoihin.

Jäsenten henkilötietojen käsittely perustuu yhdistyslain § 11 vaatimukseen pitää jäsenluetteloa. Tietoja säilytetään jäsenyyden ajan ja kohtuullisen ajan eroamisen jälkeen. Perusteena on Luonto-Liiton oikeutettu etu.

Kuukausilahjoittajien henkilötietojen käsittely perustuu lahjoitussopimukseen. Tietoja säilytetään kohtuullinen aika lahjoittamisen päättymisen jälkeen. Perusteena on Luonto-Liiton oikeutettu etu.

Lehtitilaajien henkilötietojen käsittely perustuu tilaussopimukseen. Tilaajatietoja säilytetään kohtuullinen aika tilauksen päättymisen jälkeen. Perusteena on lehden ja Luonto-Liiton oikeutettu etu.

Luonto-Liiton verkkosivuilla ja tapahtumissa kerättyjen henkilötietojen käsittely perustuu Luonto-Liiton oikeutettuun etuun. Tietoja säilytetään kohtuullinen aika niiden luovuttamisen jälkeen.

HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYN TARKOITUS

Luonto-Liiton asiakasrekisterissä olevia henkilötietoja käytetään:
• jäsenyyteen, lahjoittamiseen, tapahtumatoimintaan, lehtitilauksiin ja muuhun luonnonsuojelun tukemiseen ja liiton toimintaan liittyvään viestintään
• jäsenlehtien postitusrekisterinä
• laskutukseen ja suoritusten kirjauksiin
• Luonto-Liiton piirien ja alueyhdistysten toimi- ja luottamushenkilöiden tietojen ylläpitoon
• Luonto-Liiton luottamushenkilöiden ja toimintaryhmiin osallistuvien tietojen ylläpitoon
• Lehtitilausten postitusrekisterinä sekä lehtitilauksiin liittyviin laskutuksiin ja suoritusten kirjauksiin ja lehden tilausten hallintaan ja markkinointiin.

REKISTERIN TIETOSISÄLTÖ

Luonto-Liitto jäsenet:

• sähköpostiosoite
  • liittymispäivä / eropäivä ja eron syy
  • jäsenlaji
  • piiri ja alueyhdistys
  • jäsenmaksutiedot
  • tieto mahdollisesta Luonto-Liiton ansiomerkistä
  • tieto mahdollisesta Luonto-Liiton luottamustoimesta
  • mahdollisen maksajan nimi, osoite ja sähköpostiosoite

• markkinoinnin esto
  • kutsumanimi
  • tiedot eri uutiskirje- ja sähköpostilistoille kuulumisesta

Luonto-Liiton ja sen piirien/aluejärjestöjen luottamustehtäviin nimetyt ja toimintaryhmiin kuuluvat

• sähköpostiosoite
  • piiri- ja aluetoimijoiden osalta piiri ja alueyhdistys
  • tieto mahdollisesta Luonto-Liiton ansiomerkistä
  • tiedot Luonto-Liiton luottamustoimesta/tehtävä (tehtävä/nimike sekä sen alkamis- ja päättymisaika)

• kutsumanimi
  • tiedot eri uutiskirje- ja sähköpostilistoille kuulumisesta

Luonto-Liitto kuukausilahjoittajat

• nimi
  • osoite puhelinnumero
  • lahjoitussopimuksen päiväys
  • lahjoitussumma
  • kuukausituen veloituspäivä
  • tilinumero
  • viimeinen suorituspäivä

Lehden tilaajat (tilauksen maksaja ja lehden saaja):

• osoite
  • tilauksen alkamis- ja päättymisaika
  • tilauksen päättymisen syy
  • tilauslaji
  • tilauksen maksutiedot

• markkinoinnin eston merkintä

Tapahtumiin ja koulutuksiin ilmoittautuvista kerättävät tiedot (laajuus vaihtelee tapahtuman mukaan)

• mahdolliset maksutiedot
  • huoltajan/huoltajien nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero (alaikäisten leiriläisten ja kerholaisten osalta)
  • Niiden ohjaajien osalta, joiden tehtävä edellyttää rikostaustaotteen tarkistamista lasten ja nuorten kanssa toimimiseen, ko, rikostaustaotteen tarkistamispäivämäärä (ei muita tietoja).

SÄÄNNÖN MUKAISET TIETOLÄHTEET

Rekisteröity on luovuttanut henkilötiedot itse omalla suostumuksellaan tai lahjanantajalle antamallaan luvalla joko Luonto-Liitolle tai sen piireille. Henkilöjäsenet antavat jäsentiedon ja suostumuksen kirjallisesti, sähköisesti tai suullisesti.

SÄÄNNÖNMUKAINEN TIETOJEN LUOVUTUS JA TIETOJEN SIIRTO EU:N TAI EUROOPAN TALOUSALUEEN ULKOPUOLELLE

Osoitetiedot Luonto-Liiton julkaisemien lehtien postitusta varten luovutetaan Luonto-Liiton toimistolta painotaloihin.

Silloin, kun liiton tai paikallisyhdistyksen viestintää hoitaa alihankkija, sille luovutetaan ne yhteystiedot, jotka yhteydenoton kannalta ovat välttämättömiä.

Tietoja ei säännönmukaisesti luovuteta muille kolmansille osapuolille EU:n ja ETA:n sisällä eikä ulkopuolella.

REKISTERIN SUOJAUKSEN PERIAATTEET

Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina ja rekisterin käyttäjiä sitoo salassapitovelvollisuus. Järjestelmään sisäänpääsy edellyttää kultakin rekisterin käyttäjältä määriteltyjen käyttäjätunnusten ja oikeiden salasanojen syöttämistä.

Luonto-Liiton asiakasrekisteri sijaitsee palveluntarjoajan salasanasuojatulla palvelimella.

TARKASTUS, KORJAUS JA POISTO-OIKEUS

Asiakkaalla on oikeus saada tarkastaa, pyytää korjaamaan ja poistaa itseään koskevat tiedot. Pyyntö on esitettävä rekisteriasioista vastaavalle henkilölle, jonka kanssa sovitaan tietojen käsittelytavasta niin, että kysyjän henkilöllisyys kyetään varmistamaan.
Henkilötietojen käsittelypyynnössä tulee esittää nimi, täydelliset osoitetiedot sekä rekisterin nimi.
Jäsenillä on mahdollisuus päivittää omia yhteystietojaan sähköisen jäsenpalvelun kautta, johon kirjaudutaan. Palvelun käyttö vaatii käyttäjätunnuksen ja salasanan.

Jos Luonto-Liitto henkilötietojen käsittely on mielestäsi lainvastaista, sinulla on oikeus valittaa asiasta tietosuojaviranomaiselle.

EVÄSTEET

GOOGLE ANALYTICS

Facebookin evästeillä saadaan tietoa Facebookin ja verkkosivujemme välisestä liikenteestä. Niiden tarkoitus on tarkentaa Facebookin mainosverkostoissa tapahtuvaa markkinointia, josta yksi esimerkki ovat Facebookissa näkemäsi sponsoroidut julkaisut. Palvelun käyttämiä tietoja säilytetään 180 päivää.

TIETOSUOJASELOSTEEN MUUTTAMINEN

Luonto-Liitto kehittää jatkuvasti toimintamalleja ja järjestelmiä. Tietosuojaselostetta päivitetään vastaamaan kehittyviä käytäntöjä.

Voit lahjoittaa myös
  • Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja: o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta) o HARMAASUSI (susitoiminta) o HAPPI (ilmastotoiminta) o HONKA (metsätoiminta) o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Syyskuun loppuun saakka soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten ilmastotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden. (LINKKI: LIITTYMÄLLÄ – LIITY-sivulle)
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.
Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.