Tee päivä hyvää Luontoliitolle – osallistu päivätyökeräykseen

Luontoliitto järjestää lukuvuosittain valtakunnallisen päivätyökeräyksen Suomen kouluille. Päivätyökeräykseen osallistuvan koulun oppilaat työskentelevät päivän ajan, ja tuotot ohjataan Luontoliiton tekemään luonnonsuojelu- ja ympäristökasvatustyöhön. Palkkioksi koulu saa keräyksen tuotosta osuuden, jolla voidaan rahoittaa esimerkiksi koulun omaa luonnonsuojelutoimintaa.

Päivätyökeräykseen voi ilmoittautua koska vain

Päivätyökeräykseen voi ilmoittautua koko lukuvuoden ajan. Koulu voi järjestää keräyksen työsuunnitelmaansa parhaiten sopivana ajankohtana, myös kevätlukukaudella.

Koulun voi ilmoittaa mukaan päivätyökeräykseen ilmoittautumislomakkeella, jonka löydät täältä.

Koulun yhteyshenkilölle lähetetään ilmoittautumisen jälkeen sähköpostitse koulukohtainen viitenumero.  Muistathan merkitä koulukohtaisen viitenumeron kotiväen infokirjeeseen sekä oppilaslomakkeeseen. Jaa kotiväen infokirje sekä oppilaslomakkeet päivätyökeräykseen osallistujille.

Keskustelkaa koulussa etukäteen päivätyökeräyksestä

Keskustelkaa koulussa päivätyökeräyksestä yhdessä oppilaiden kanssa. Voitte tutustua tarkemmin päivätyökeräyksen suorittamiseen, Luontoliiton toimintaan sekä päivätyökeräyskohteisiin. Jaa oppilaille päivätyökeräyksen infokirje sekä täytettävä oppilaslomake.

Suunnitelkaa etukäteen, mihin käytätte koulun oman osuuden. Päivätyökeräyksen oma osuus voidaan käyttää esimerkiksi oppilaskunnan ympäristötyöhön, luokan leirikoulukassaan tai koulun luontokerhotoimintaan.

Päivätyökeräyksessä työnantaja maksaa työstä haluamansa summan

Päivätyökeräyksen aikana oppilaat työskentelevät esimerkiksi yrityksessä, järjestössä, yhteisössä tai kotona. Oppilas antaa esitäytetyn oppilaslomakkeen työnantajalle, joka täyttää sen omalta osaltaan. Lomakkeen ensimmäinen puoli jää työnantajalle kuitiksi, toinen puoli palautetaan kouluun.

Työnantaja maksaa oppilaan tekemästä työstä haluamansa summan. Palkkiot vaihtelevat yleensä 5–100 euron välillä, keskimääräinen palkkio on 20 euroa. Työnantaja voi maksaa päivätyökeräyksen palkkion suoraan Luontoliiton tilille koulukohtaisen viitenumeron kanssa tai toimittaa palkkion koululle, jolloin koulu tilittää palkkiot yhdessä koulukohtaisen viitenumeron kanssa.

Tilityksen jälkeen, noin kahden kuukauden kuluessa päivätyökeräyksestä, Luontoliitto ilmoittaa koululle päivätyökeräyksen lopputuloksen. Koulu täyttää ja allekirjoittaa yhteenvetolomakkeen, jota vastaan koululle maksetaan oma osuus.

Lähde mukaan päivätyökeräykseen ja tue samalla tärkeää luonnonsuojelu- ja ympäristökasvatustyötä!

Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä pt@luontoliitto.fi

Valokuvakilpailun virtuaalinäyttely

Luontoliiton ja Suomen Luonnonvalokuvaajat ry:n keväiseen valokuvakilpailuun osallistui suuri määrä eri-ikäisiä lapsia ja nuoria. Kisan taso oli korkea, ja voittajiksi valittiin 14-vuotias Kaapo ja 17-vuotias Aino. Halusimme koota pienen virtuaalinäyttelyn kilpailuun osallistuneista upeista valokuvista. Valtavat kiitokset kaikille ihania kevätkuvia lähettäneille!