nuoret hengailevat järven rannassa keväällä kiikaroimassa lintuja

Sammakko- ja käärmeretki

Näkyykö käärmeitä, kuuluuko sammakoita? Järvelän kosteikko on harvinaisen viitasammakon ja erikoisten, vieraslajina alueelle levinneiden vihersammakoiden kutupaikka.

Sunnuntaina 24.4. kokoonnumme iltaseitsemältä Littoistenjärven uimarannalle, mistä alamme matkamme metsän läpi kohti Järvelän kosteikkoa. Poikkeamme matkalla Järvelän lintutorniin (siihen, joka pysyy vakaasti pystyssä) tiirailemaan lintuja. Kenties lintutornin laakealla mäellä näkyy ilta-auringon paisteessa myös käärmehiä? Tornista alas kavuttuamme taitamme matkan viimeisen pätkän ja saavumme Järvelän kosteikolle, joka on paitsi oiva paikka havaita erilaisia vesilintuja, myös edellisinä vuosina todettu sammakkokeskus.

Auringon laskiessa horisonttia kohti on lintulavalta mahdollisuus havaita jopa kolmea eri sammakkolajia. Vielä valoisaan aikaan kosteikolla saattaa kohdata etelästä saapuneen vihersammakon eli ruokasammakon, jonka tunnistaa sen vedestä kohoavista koomisista pallosilmistä. Jos olet nähnyt sammakon missään piirretyssä, tunnistat varmasti tämän kaverin. Hämärän laskeuduttua ja illan viiletessä öiset pulputussointunsa taas aloittelee viitasammakko, jonka näkeminen on hankalaa mutta kuuleminen ei.

Retken virallinen lopetusaika on kello kymmeneltä, joten saatamme olla liian ajoissa viitasammakon konserttoon. Halukkaat voivat kuitenkin jäädä esitystä odottelemaan. Samassa liejussa vibailee myös aivan tavallinen sammakko eli ruskosammakko, mutta sen möreä korina hukkuu helposti viitasammakon polpotuksen alle.

Retki sijoittuu kevätiltaan, joten lämpötilan vaihtelut retken alun ja lopun välillä voivat olla hyvinkin suuret. Myöhäisillassa lintulavalla odottaminen pistää helposti hytisyttämään. Vaatetus kannattaa siis suunnitella huolella. Uimarannalta lintutornille kulkeva polku saattaa olla välistä kostea, mikä kannattaa pitää mielessä kenkiä jalkaan vetäessä. Kävelemme illan aikana yhteensä noin kolme kilometriä.

Lintu- ja sammakkohavainnointiin kiikarit ovat hyvä väline, ja omat kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan, jos semmoiset vain on. Kaikki halukkaat saavat kyllä tiirailla, sillä piiri ottaa oman kiikarivarastonsa mukaan. Eväät täytyy tuoda omasta takaa: ruokasammakoita ei suositella syötäväksi.

Littoistenjärven rannalle ja sieltä pois kulkevat Fölin vuorot 2B ja 2C. Bussilla kulkeville suositeltava 2C-vuoro keskustasta lähtee 18:20 ja on perillä 18:40. Takaisin Turun keskustaa kohden lähtee 2B Muurikinkadun pysäkiltä kello 22:12.

Eli summa summarum:

Mitä: Sammakoita ja kosteikkolintuja. Käärmeitä jos kevätillassa kehtaa vielä paistatella.

Missä: Littoistenjärvellä ja Järvelän kotseikolla. Kokoontuminen Littoisten uimarannalla.

Milloin: Sunnuntaina 24.4. kello 19-22.

Mukaan: Vaatteet joissa pärjää auringonpaisteesta auringonlaskuun. Kiikarit ja muut havaintovälineet jos on. Eväät jos haluaa.

Lisätiedot: vasp@luontoliitto.fi

Muista koronaturvallisuus! Älä tule sairaana retkelle.

24 huhti 2022
Expired!

Time

More Info

Lisätiedot:

Location

Lieto/Kaarina

Organizer

Varsinais-Suomen piiri
Lisätiedot:

Voit lahjoittaa myös

• Suoraan tilillemme FI6215743007100637 viitteellä 5015010200.
  • Mobile Payn kautta numeroon 50523. Lisää kommenttikenttään haluamasi tuen saaja:
    o LUONTO (Luonto-Liitto, yleinen varainhankinta)
    o HARMAASUSI (susitoiminta)
    o HAPPI (ilmastotoiminta)
    o HONKA (metsätoiminta)
    o YMPÄRISTÖ (ympäristökasvatus)
  • Soittamalla lahjoitusnumeroomme 0600 10999. Puhelun hinta on 10 € (+ pvm.), josta 9,11 € menee suoraan lahjoitukseen. Puhelun tuotto ohjautuu lasten ja nuorten susi/suurpetotoimintaan.
  • Lähettämällä tekstiviestin, jossa ilmoitat lahjoittamasi summan (5 €, 10 €, 20 €, 30 € tai 40 €) esim. näin: 40 LUONTO numeroon 16588.
  • Liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi tai kannatusjäseneksi tai antamalla lahjaksi Luonto-Liiton jäsenyyden.
  • Muistamalla Luonto-Liittoa testamenttilahjoituksella. Tekemällä testamenttilahjoituksen arvokas lahjasi menee kokonaisuudessaan ilman veroja luonnonsuojelutyöhön ja lasten ja nuorten ympäristökasvatukseen. Kysy lisää: toiminnanjohtaja Riku Eskelinen, 050 572 7782, riku.eskelinen(a)luontoliitto.fi.

Rahankeräyslupamme näet klikkaamalla tästä.