Polttoleiri ennallistamiskohteella Getskärissä, Tammisaaren saaristossa

Polttoleiri ja syyspuuhaa Getskärin saarella 25.-27.10.2024, Luontoliiton omalla luonnon ennallistamiskohteella!

*****Huom! Leiri on täynnä, mutta voit vielä ilmoittautua peruutuspaikalle!*****

Yhteisöllistä ja konkreettista toimintaa luontokadon pysäyttämiseksi, sekä uusien käytännön taitojen oppimista. Niistä on leirit Getskärillä tehty!

Viikonlopun aikana talkoillaan perinnemaisemien ennallistamiseksi. Avoimet perinnemaisemat ovat Suomen yksi uhanalaisimmista elinympäristöistä ja niiden pinta-alat ovat todella pieniä. Ne ovat samalla hyvin monimuotoisia ja niillä elää runsaasti uhanalaisia lajeja, jotka eivät menesty muilla elinympäristöillä. Poistamalla perinnemaisemasta sinne kuulumatonta biomassaa ja ravinteta, luodaan elinolosuhteita monimuotosemmille elinympärstöille ja monille uhanalaisille lajeille.

Syyskäynnillä on tarkoitus polttaa kesän 2024 ja syksyn 2023 leireillä syntyneitä risu- puu-, ja heinäkasoja, sekä laittaa leiri ns. talviteloille. Pääset myös tekemään saunapuita vesurin, sahan ja kirveen avulla. Minkään työkalun käyttöä, tai muutakaan ei tarvitse osata etukäteen! Neuvomme tarvittaessa myös esim. teltan pystytyksessä.

Polttoleirin pitämiseksi maan taytyy olla tarpeeksi märkää. Jos 25.-27.10. viikonloppuna maa on liian kuiva polttoleirin pitämiselle (epätodennäköistä), leiri siirretään seuraavaan viikonloppuun 1.-3.11. ! Jos leiri joudutaan siirtämään, ilmoittautuneille ilmoitetaan ma 21.10.

Viikonloppu on suunnattu etupäässä 18-28-vuotiaille nuorille, mutta vanhemmat ja nuoremmatkin pääsevät kyllä mukaan leirille. Mukaan mahtuu kuitenkin vain rajattu määrä osallistujia (10 hlö).

Sitova ILMOITTAUTUMINEN tällä lomakkeella 15.10. mennessä.

AIKA: 25.-27.10.2024 (pe-su), ks. tarkemmat ajat ohjelmasta alta.
PAIKKA: Getskär, Tammisaaren saaristo.
MAJOITUS: Omassa teltassa tai riippumatossa. (Telttoja lainataan tarvitseville. Myös makuualustoja ja makuupusseja voidaan lainata, kun kerrot tarpeesta etukäteen!)
RUOKAILU: Ruokailut hoidetaan yhdessä vuorotellen kokaten saaren leirikeittiössä. Luontoliitto hoitaa ruokien suunnittelun ja tuonnin saarelle.

VÄLINEET (tarkempi lista lähetetään myöhemmin): Oma teltta + muut lämpimät yöpymisvarusteet (jos sinulla ei ole, kysy mahdollisuudesta lainata!), kunnolliset olosuhteisiin sopivat lämpimät retkeilyvaatteet, kerrastot, kunnolliset kengät + varakengät / saappaat, työhanskat (jos on omat, Luontoliitto tuo myös), uikkarit, pyyhe, hygieniavarusteet, otsalamppu, välipalat, juomapullo, power bank (jos on, saarella ei ole sähköä).

MAKSUT: Leirimaksu on 15 € (jäsen) / 35 € (ei-jäsen). Luontoliiton jäsenille korvataan myös matkakulut.  Luontoliiton jäsenille korvataan matkakulut.

JÄSENYYS: Ennen kuin ilmoittaudut, voit liittyä Luontoliiton jäseneksi (29 €/vuosi) tästä linkistä: www.luontoliitto.fi/liity. Säästät saman tien matkakulut ja osallistumismaksuissa ja saat Luontoliiton jäsenedut!

TAUSTA: Getskär on Skärgårdsmiljöstiftelsen (SMS) omistama suojeltu upea luontoparatiisi. Luontoliitto on saanut SMS:ltä tärkeän tehtävän suojella saariston arvokkaita ja harvinaisia elinympäristöjä sekä niiden lajeja. Saariston elinympäristöt ovat koti huomattavalle osalle Suomen uhanalaisista lajeista. Suojelua tehdään ylläpitämällä sekä ennallistamalla kauniita ja monimuotoisia perinnemaisemia Getskärillä ja tulevaisuudessa mahdollisesti muillakin saarilla.

OHJELMA (aikatailut päivittyy)

PE 25.10.
– Yhteislähtö Tammisaaren juna-asemalta klo xx (keskipäivän aikaan)
– Veneellä Getskäriin Sommaröstrandista
– Saapuminen ja leiriytyminen Getskärille
– Tutustumista saareen ja talkootöiden ja työvälineiden läpikäyntiä

LA 26.10.
– Herätys ja aamupala
– Talkoilua
– Retkilounas ja välipalat talkoilun lomassa
– Päivällinen talkoilun jälkeen
– Vapaamuotoista iltaohjelmaa & sauna

SU 27.10.
– Herätys ja aamupala
– Leirin saattaminen talvikuntoon <3
– Lähtö Getskäriltä mantereelle ja yhteiskyyti Tammisaareen
– Saapuminen Tammisaaren rautatieasemalle viimeistään klo xx, jolloin ehdit klo xx lähtevään junaan Karjaalle, josta vaihdot Helsingin ja Turun suuntiin.

Leirillä noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Ilmoittautumalla leirille sitoudut noudattamaan niitä. Lue lisää turvallisemman tilan periaatteista täältä: https://luontoliitto.fi/turvallisemman-tilan-periaatteet/

Leirille voi ilmottautua myös, vaikka suomen kielen taitosi ei olisi hyvä, meille riittää halu oppia! Käännämme tarvittaessa englanniksi. / You are welcome to the camp even if your finnish skills aren’t perfect, we only require willingness to learn! When needed, we translate to english.

Lisätietoja ja talkoiden vetäjät:

Ville Laitinen, Ilmasto- ja Itämeri-ryhmävastaava
ville.laitinen@luontoliitto.fi

Hanna Pöllänen
Itämeri- ja ilmastoryhmän hankekoordinaattori
hanna.pollanen@luontoliitto.fi

Paikka:
Getskärin saari, Tammisaari
Alkaa:
25.10.2024
Päättyy:
27.10.2024
Jaa tapahtuma:

Kiitos tuestasi

Allekirjoituksesi on vastaanotettu. Toimitamme vetoomuksen pian sen vastaanottajalle. Yhdessä voimme toimia äänenä ja voimana luonnon puolesta!

Jaa vetoomus myös somessa:

Voit tukea Luontoliiton arvokasta työtä myös lahjoittamalla.

Vahvistamme vuosittain tuhansien lasten ja nuorten luontosuhdetta järjestämällä luontokerhoja ja -leirejä sekä rakastettuja kouluvierailuja joka puolella Suomea. Luontoliiton valtakunnalliset toimintaryhmät toimivat hupenevien metsien, uhanalaisen suden, padottujen virtavesien, haavoittuvan Itämeren ja kuumenevan ilmaston puolesta. Voit tehdä yleislahjoituksen tai kohdentaa tukesi suoraan haluamallesi toimintaryhmälle.

Haluatko mukaan Luontoliiton toimintaan?

Kiinnostaako sinua saaristoluonnon ennallistaminen tai virtavesien vapauttaminen? Haluatko suojella metsiä tai susia? Toimia kouluvierailijana tai kirjoittaa tärkeistä aiheista?

Haluatko tilata sähköisen uutiskirjeemme ja pysyä ajan tasalla Luontoliiton toiminnasta ja tapahtumista?
Voit peruuttaa uutiskirjeen milloin tahansa jokaisesta sähköpostikirjeestämme löytyvästä linkistä.